archief van website www.WeenHof.nl artikelen 101 t/m 150 mei 2006 tot april 2007

Nieuw schaakspel in gebruik genomen 27 mei j.l.     
 
dinsdag, 30 mei 2006
De inwijding van het schaakspel was een bijzondere gezellige aangelegenheid.Gezellig omdat naast oude vertrouwde ook een aantal andere gezichten hebben gezien en zodoende ook weer wat meer mensen kunnen gaan begroeten bij de eerst komende opzoomeractie(jaja).
Bijzonder omdat aan het eind van de middag een aantal bewoners toch wel iets teveel wijn hadden gedronken en we met zachte hand de laatste(n) naar buiten moesten werken want anders hadden we er nu nog gezeten. De weersomstandigheden waren helaas niet in ons voordeel want om 5 voor 3 begon het toch wel aardig hard door te regenen en is iedereen naar binnen "gevlucht" om daar verder het hapje en wijntje te gebruiken.
update 13/6/2006 fotoreportage van Rob klik op ....

plannen voor tunnels 's-Gravendijkwal en Statenweg  
 
donderdag, 01 juni 2006
op 7 februari is een eerste studie gepubliceerd over 4 tunnels in het Centrum van Rotterdam. Het betreft het Stadhoudersweg/Statenweg traject, de 's-Gravendijkwal, de Boompjes en Vaanweg/Pleinweg. Je vind de link
hier
 
VVE Vergadering  
 
dinsdag, 13 juni 2006
Op Woensdag 14 juni is er om 20:00 uur weer de VVE vergadering in Engels' Beatrixzaal.
KOMT ALLEN
er is tegenwoordig zelfs een alcoholische versnapering in de pauze!
Renovatie liften  
 
woensdag, 19 juli 2006
Zoals velen al aan de lijve hebben ondervonden, worden momenteel de liften gerenoveerd. Met name de uitstraling wordt veel mooier. Natuurlijk vervelend dat we even van de trap gebruik moeten maken, maar er is altijd maar 1 lift tegelijk buiten gebruik en gelukkig hebben we beschikking over 4 liften.
tunnels 2  
 
zaterdag, 22 juli 2006
ww.bds.rotterdam.nl  
kijkdagen CS
zaterdag, 22 juli 2006
Op iedere eerste zaterdag van de maand kunt u deelnemen aan de kijkdag. Deze kijkdagen starten in het Infracentrum Rotterdam, waar u een inleiding krijgt over de werkzaamheden op de Conradstraat en het Stationsplein. Na de inleiding loopt u onder begeleiding van de medewerkers van het Infracentrum Rotterdam langs de twee bouwputten. Er is genoeg te zien! Het laatste deel van de rondleiding vindt plaats op het dakterras bij grandcafé Engels of in de boardroom van Westin Rotterdam, waar u kunt genieten van een prachtig uitzicht en u een duidelijk beeld krijgt van de bouwwerkzaamheden krijgt. De kijkdagen zijn mede door grandcafé Engels en Westin Rotterdam een groot succes geworden. De rondleidingen zijn gratis, maar aanmelden is noodzakelijk. Voor meer informatie over de kijkmomenten kunt u telefonisch contact opnemen met het Infracentrum Rotterdam, telefoon 010 240 38 00. Het initiatief komt van de projecten RandstadRail en Rotterdam Centraal. Kijk voor meer informatie over RandstadRail op de website:randstadrail.nl of ga eens langs bij het Infracentrum Rotterdam, Weena 705 in het Groot Handelsgebouw.
Server verhuizing naar Groningen      
 
woensdag, 26 juli 2006
De server waar deze website www.WeenaHof.nl op geplaatst is zal vannacht verhuizen van Amsterdam naar Groningen. De website zal enige tijd niet in de lucht zijn. excuus voor het ongemak.
update: het verhuizen is zonder problemen verlopen.
kort geding Randstadrail  
maandag, 31 juli 2006

uitgegeven: 16:07 31-07-2006 gewijzigd: 17:07 31-07-2006

 
'Bouw RandstadRail moet stoppen'
De bouw van de tunnel voor RandstadRail in Rotterdam moet onmiddelijk worden stilgelegd. Dat eisen de bewoners van de Weenaflat.
De boor van de tunnel komt over twee maanden vlak langs de parkeergarage van de flat. De garage wordt op zijn plaats gehouden door ankers onder de grond, maar de tunnelboor moet dwars door de verankering heen en dus moeten er andere ankers worden aangelegd. Overleg over een oplossing hiervoor is stukgelopen omdat RandstadRail zijn beloftes niet nakwam, zo zeggen de bewoners die inmiddels naar de rechter zijn gestapt. Ze willen dat er pas verder gebouwd wordt als er een oplossing voor het probleem is en die ook is goedgekeurd door de externe deskundige die ze hebben ingehuurd.
RandstadRail wil niet reageren tot na de rechtzaak, die komende donderdag dient

bron: www.rtvrijnmond.nl

Weenahof wil boorwerk stil leggen  
 
dinsdag, 01 augustus 2006
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - ,,We zijn echt niet tegen RandstadRail hoor,'' haast bewoner George Deibel van de Weenahof in Rotterdam zich te zeggen...

 
George Deibel. Foto Jaap Rozema
. ,,We willen dat het boren van die tunnel niet ten koste gaat van onze parkeergarage.''
Deibel staat donderdag namens circa tweehonderd bewoners van de Weenahof, het complex tussen het Weena en de NS-sporen, voor de Rotterdamse rechtbank. In kort geding eisen zij dat het werk aan RandstadRail in de buurt van hun huizen wordt stopgezet.
Ze vrezen dat de bouwactiviteiten negatieve gevolgen zullen hebben voor de parkeergarage van hun woongebouw. De ruzie met de gemeente Rotterdam speelt al sinds maart van dit jaar.
,,We hebben drie voorwaarden gesteld,'' gaat George Deibel verder. ,,Een extern deskundige, een schaderegeling en pas een akkoord als álle eigenaren het eens zijn.'' De parkeergarage is eigendom van de bewoners, het Groothandelsgebouw en het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam. De laatste twee instanties doen niet mee aan de rechtszaak.
,,We waren al een heel eind,'' zegt Deibel, ,,maar de gemeente wil geen schaderegeling. Het werk moet stoppen, voordat er onherroepelijke dingen gebeuren. We zijn bang voor schade aan de constructie. Straks gaat die garage wiebelen.''
De twist tussen bewoners en bouwers gaat onder meer over de aanwezigheid van zogeheten groutankers in de ondergrond. ,,De gemeente weet al sinds 1981 dat die dingen in de grond zitten,'' stelt Deibel.
De gemeente Rotterdam liet gisteren weten lopende de zaak niet op de kwestie in te willen gaan.
bron: www.ad.nl
Weenahof in het nieuws  
 
vrijdag, 04 augustus 2006
 gebouw verzakt doorrandstadrail bron rtl
Eigenaren parkeergarage Rotterdam bang voor schade bron www.zibb.nl
Statenweg de nek omgedraaid bron www.ad.nl
Randstadrail uitgesteld door warm weer bron Reformatorisch Dagblad
Uitstel voor eerste fase Randstadrail bron nrc
Groep bewoners vreest schade Randstadrail bron Telegraaf
RandstadRail met enkele weken vertraagd bron www.ad.nl
Uitstel voor eerste fase randstadrail bron www.planet.nl
Nog geen uitspraak Randstadrail bron www.rijnmond.nl
In de uitzendingen van het NOS journaal van 3 augustus 2006
 Rel om boringen voor Randstadrail in Rotterdam
Scheuren in de muren van hun huizen en misschien wel erger. Inwoners van Rotterdam zijn naar de rechter gestapt, omdat ze zich verzetten tegen de grootste boortunnel van Nederland, op 20 meter diepte onder het centrum van de stad. De tunnel maakt deel uit van de toekomstige Randstadrail: een hoogwaardig openbaar vervoers-systeem tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer. Vandaag diende het kort geding. De bewoners eisen dat de bouw wordt stilgelegd om boringen voor Randstadrail in Rotterdam
en op de radio Kort geding om Randstadrail in Rotterdam
Rommelmarkt en BBQ  
woensdag, 09 augustus 2006
  Rommelmarkt en BBQ
Alweer een aardig initiatief van de decoratiecommissie; Op zaterdag 2 september organiseren ze
voor het eerst een rommelmarkt op het achterdek. Dezelfde dag is er aan het eind van de middag een BBQ voor alle bewoners. Inschrijving van tevoren is gewenst. De Decoratie commissie bestaat uit Mieke, Mans, Jan en Ton.
Rechtbank kan geen uitspraak doen in kort geding  
 
vrijdag, 11 augustus 2006
ROTTERDAM (ANP) – De bewoners van het Weenahof in Rotterdam die een kort geding tegen de gemeente hadden aangespannen, hebben te weinig machtigingen ingezameld om alle flatbewoners te kunnen vertegenwoordigen. De rechtbank verklaarde de Belangenvereniging Parkeerplaatseigenaren Weenahof vrijdag daarom niet ontvankelijk.

Honderd machtigingen waren nodig om namens de vereniging van eigenaren (vve) te kunnen spreken. De belangenverenging had te weinig handtekeningen en daarmee te weinig rechten om als partij op te treden, aldus de rechtbank.
Eigenaren van plaatsen in een parkeergarage achter wooncomplex Weenahof eisten een week geleden dat de werkzaamheden voor de Randstadrail achter de garage worden stilgelegd. Ze vrezen schade aan de garage door hei– en boorwerkzaamheden. De parkeergarage ligt vlakbij Rotterdam CS langs de spoorlijn.
Volgens hen handelt de gemeente, die opdrachtgever is voor de werkzaamheden, onrechtmatig. Ze zou zonder toestemming van de vereniging en in strijd met eerder gemaakte afspraken toch zijn begonnen met heiwerkzaamheden. De advocaat van de gemeente zei tijdens de zitting van vorige week dat de eigenaren zich helemaal geen zorgen hoefden te maken. De werkzaamheden die nu worden uitgevoerd betreffen niet de verankering van de garage en bovendien vinden ze plaats op het terrein van spoorwegbeheerder ProRail, zei de raasdsman. De klagers waren vooral bang dat door verwijdering van verankering, die nodig is om de tunnelboor te laten passeren, de garage schade zou oplopen.
bron: reformatorisch dagblad

RandstadRail-boor mag verder  
 
vrijdag, 11 augustus 2006
ROTTERDAM
Het boren van de tunnel voor RandstadRail in Rotterdam hoeft niet te worden stopgezet. Dat heeft de rechtbank vandaag bepaald.
Bewoners van de Weenahof in het centrum van de Maasstad hadden de rechter in kort geding gevraagd het werk stil te leggen. Volgens hen zou de boormachine schade kunnen aanrichten aan de verankering van hun parkeergarage onder de Weena-ijshal.
De rechtbank gaf in de uitspraak aan dat de gemeente Rotterdam geen werkzaamheden uitvoert die in strijd zijn met de gemaakte afspraken. Een woordvoerster van de gemeente liet weten blij te zijn met het vonnis. ,,Dit is toch een project van groot belang.’’
Advocaat mr. G. van den Ende, raadsman van de bewoners, was teleurgesteld. ,,Er is gesteld dat er voor het doorgaan van het werk groen licht nodig is van álle drie betrokken partijen. Dat zijn er nu maar twee, het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam en het Groothandelsgebouw. Die waren wel akkoord, maar de bewoners niet. Dan is zo'n uitspraak toch onbevredigend.''
Weenahof-bewoner G. Deibel ziet toch nog lichtpuntjes. ,,Er is op de zitting wel toegezegd dat er geen werk meer kan worden gedaan zonder toestemming van de extern deskundige, bureau Tauw. Verder heeft de advocaat van de gemeente toegegeven dat er twintig jaar lang garantie wordt gegeven over vergoeding van eventuele schade.'' Het boorwerk wordt over enkele dagen hervat.
bron www.ad.nl
Open Monumentendag  
 
woensdag, 06 september 2006
Aanstaande zaterdag is het open monumentendag. In Rotterdam zijn 42 monumenten te bezichtigen. Het dichtsbijzijnde monument is dit jaar het Kriterion. Deze voormalige bioscoop op het dak van het Groothandelsgebouw was nogal een bezienswaardigheid. In de pauze van de Film ging het doek omhoog en was er een schitterend uitzicht op de stad te zien.

Openingstijden tijdens Open Monumentendag
zaterdag 9 september: 10.00 - 17.00 uur
Dit monument is onderdeel van de Open Monumentendag

Hengelen in de brievenbus  
 
zaterdag, 09 september 2006
ROTTERDAM - Voor tienduizenden euro’s zijn rekeningen geplunderd van flatbewoners aan de Drinkwaterweg in Rotterdamse wijk De Esch. Criminelen hengelden bank- en giropapieren uit brievenbussen, waarmee zij nieuwe pasjes in handen kregen en ook op internet overboekingen konden doen.
Door PAUL SMITS
bron www.ad.nl
foto ANP

Een bewoner, die liever anoniem wil blijven, legt uit hoe het bij hem in zijn werk is gegaan: ,,Ze hebben - zogenaamd namens mij - bij de Postbank eerst een nieuwe pas aangevraagd. Daarvoor hadden ze uit de post geviste gegevens gebruikt. Daarna hebben ze het ophaalbericht onderschept. Hoe ze het vervolgens hebben gedaan, weet ik niet. Kennelijk is het gelukt de pas bij het nabije postkantoor in handen te krijgen. Een tijdje later herhaalden ze deze truc voor het krijgen van de nieuwe pincode.''
De politie stelt dat de daders hebben gewerkt met vervalste identiteitsbewijzen. Het zou kunnen verklaren dat de pas in hun handen gekomen is. Voor de fraude zijn deze week twee mannen aangehouden. Zij werden donderdag op heterdaad gepakt. Het gaat om een 29-jarige Rotterdammer en een 34-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats.
De gedupeerde bewoner wil niet vertellen hoeveel schade hem is berokkend. Zeker vijftien bewoners zouden zijn geplukt voor een gemiddeld bedrag van tien mille. Er zijn verschillende banken bij betrokken, waaronder de Postbank. De slachtoffers hebben hun vermiste bedragen teruggekregen.
Een andere vrouw zegt dat zij en haar man ineens vijfduizend euro zagen afgeschreven. ,,Ik heb begrepen dat er ook een vrouwtje bij was betrokken. Zij zou naar de giro hebben gebeld met de bedoeling fraude te plegen.''
Net als de politie zegt de anonieme bewoner van de flat dat de verdachten nog op een andere manier aan geld kwamen. ,,Ze openden op internet ook een online-versie van bankrekeningen door informatie te gebruiken van gestolen poststukken.''
De bewoner vindt dat de fraude lang duurde, volgens hem vanaf begin dit jaar. Misschien dat in het onderzoek schot is gekomen nadat hijzelf vorige week foto's wist te schieten van verdachte mannen die beneden bij de flat rondhingen. ,,Ze kwamen aanfietsen, een paar man. Het moet wel een heel netwerk zijn.''

Er kan weer gespeeld worden in Speelcentrum Weena  
 
zondag, 10 september 2006
speelcentrum weena.jpg In de spiegeling van Nationale Nederlanden zie je een kasteel met torens van bijna tien meter hoog. Dit klimkasteel is een van de nieuwe speeltoestellen in Speelcentrum Weena.Vanaf zaterdag 2 september 13:00 uur kunnen de centrumkinderen weer spelen. Rode neuzen en een brassband ondersteunden Marian Dogan en Frits Mos bij de opening.
In juni 2005 heeft het bestuur van het Speelcentrum Weena een aanvraag ingediend voor een bijdrage van € 175.000,- uit het Fonds Centrumkind ten behoeve van herinrichting van de speeltuin. Henk Schaaf, Centrumraadslid van 2002 tot 2006 en een van de bedenkers van het Fonds Centrumkind, vierde het feest mee en maakte mij attent op de waarde van het Fonds.
En vanzelfsprekend deed ook de portefeuillehouder welzijn een duit in het toesprakenzakje:
• Spelen is leuk, maar het is ook nog goed voor kinderen
o Van buiten spelen word je sterk
o Door samen te spelen leer je hoe je samen moet leven met anderen
o Je traint ook je hoofd als je speelt
o Je fantasie groeit door te spelen, dat betekent dat je ook goed wordt in het oplossen van problemen
• Spelen is ook goed voor ouders
o Ze zitten samen op een bankje bij de schommels en leren elkaar kennen
o Een kind dat speelt is een kind dat niet lastig is
o Het Speelcentrum is een veilige haven die zorgt dat het fijner is in een buurt
• Het Speelcentrum Weena is de enige speeltuin in het centrum van Rotterdam. Het is niet alleen speeltuin maar ook een Speelotheek waar kinderen speelgoed kunnen lenen .
• De Centrumraad heeft net als alle andere deelgemeenten en het stadhuis nog een grote hobbel voor de boeg. Die hobbel heet ID-banen, de Instroom-Doorstroom Banen. De deelgemeenten kijken vol spanning naar het College van Burgemeester en Wethouders. Zij zitten maandag en dinsdag bij elkaar in Domburg om het College-programma voor te bereiden. De deelgemeenten hebben het verdwijnen van de ID-banen als een van de zwaarste problemen meegegeven aan de wethouders. Helaas zit ik dus nog even in de wacht. Ik hoop dat we straks Domburg kunnen omdopen tot Slimburg en een goede oplossing te horen krijgen. Het verdwijnen van ID-banen is niet alleen een probleem van de mensen die een ID-baan hebben maar ook van instellingen en organisaties die kunnen draaien dankzij hun ID-er.
• Zonder vrijwilligers zou de speeltuin niet kunnen bestaan. Mensen die voor hun plezier en voor de Centrumkinderen hun handen uit de mouwen steken.
Binnenkort verrijst aan het Weena, vlakbij het Groothandelsgebouw, een kasteel met torens van bijna tien meter.  

De mandschommel is direct een van mijn favorieten, maar ik ben niet de enige. En in een speeltuin gaan kinderen nou een keer voor, dus ik moet later een keer terug komen. Ook geweldig is de waterhoek, waar je water omhoog kunt pompen zoals de oude Grieken dat al deden.
bron: www.Rotterdamindex.nl en http://www.marjolijnmasselink.nl/weblog/archives/000068.php

Google update van satelietfoto´s  
 
woensdag, 13 september 2006
De Google Earth maps zijn sinds kort geupdate met nieuwe sateliet foto´s.
 

De weenaHof staat er weer goed op.
bron http://maps.google.com

Hennepkwekerij?? Beter niet in het Weenahof!       
dinsdag, 19 september 2006
Afgelopen vrijdag 15 september was het weer zover, voor de tweede keer werd er een hennepkwekerij opgerold. Met een inval van Politie, Eneco, belastingdienst en het hennepteam op nummer 799 werd een eind gemaakt aan overlast gevend crimineel gedrag in het WeenaHof.
Als u iets verdachts ziet aarzel dan niet het te melden op 0900 8844 bij onze buurtagent Reyon Groeneveldt, bel anoniem met 0800 7000 of neem contact op met de huismeester.
stuk over Weenaijshal en randstadrailtunnel  
 
vrijdag, 22 september 2006
meer informatie over het passeren van de Weena IJshal door de boormachine, is hier te vinden. Stuk van de wethouder dd 26 juli 2006
werkzaamheden stadsverwarming  
 
maandag, 02 oktober 2006
Deze week, 2 t/m 6 oktober, zijn er werkzaamheden aan de stadsverwarming. De hele week is er geen CV. Op dinsdag tussen 8:00 en 16:00 uur is er geen warm water
Opherfstdag 2006  
 
woensdag, 11 oktober 2006
zaterdag 28 oktober wordt het binnenplein weer opgeherfst. Aanvang is 10.00 uur.Aan alle medebewoners hierbij een oproep om te komen helpen.Voor koffie en broodjes wordt gezorgd, na afloop napraten met een hapje en een drankje. Er gaat nog een rondschrijven uit naar alle bewoners.

de decoratiecommissie

 

Scheuren in appartementen Weenahof  
 
dinsdag, 17 oktober 2006
17:10 17-10-2006 
bron www.rtvrijnmond.nl
video     audio
Het appartementencomplex Weenahof aan het Weena in Rotterdam is aan het schuiven. De bewoners zijn ervan overtuigd dat de werkzaamheden voor de Randstadrail de oorzaak zijn. Deze loopt vlak langs het gebouw.In het gebouw zijn op alle verdiepingen door de verschuiving scheuren ontstaan. De Vereniging van Eigenaren heeft al bij de gemeente aangeklopt. De eigenaren komen in aanmerking voor een schadevergoeding, maar de bewoners willen ergere schade voorkomen en willen de bouw van de Randstadrail stil te leggen. Ze eisen dit in een kort geding.
Bewoners van het Weenahof zijn al maanden bezig om gemeentelijke diensten en de politiek duidelijk te maken dat er fouten gemaakt worden bij de aanleg van Randstadrail. Het in de kelder gevestigde depot van het centrum voor beeldende kunst heeft inmiddels besloten te vertrekken. Ook de bouwers van de grootste modelspoorbaan in Nederland zien het somber in.
 

Weenahof staat op instorten  
 
dinsdag, 17 oktober 2006

foto anp
bron www.ad.nl
ROTTERDAM - De Weenahof stort in door Randstadrail!
Een Rotterdams Bos en Lommer-debâcle is in de maak!
Dat menen althans enkele bewoners, die een kort geding aanspannen tegen de gemeente Rotterdam als Gemeentewerken nu niet snel toegeeft dat het mis is in hun pand.
Ze willen dat de werkzaamheden voor RandstadRail onmiddellijk worden stilgelegd en dat de gemeente de bewoners van het gebouw evacueert.
Het massieve pand naast de Weena IJshal vertoont grote scheuren en kieren. Grote boosdoener is moeder aarde, in beweging gekomen door grondwerkzaamheden voor RandstadRail. Door de vermeende aardverschuiving wordt de druk op de fundering van de Weenahof zo groot, dat die nu schuin voorover lijkt te vallen.
Het bewijs dat het mis is met de Weenahof wordt geleverd in het onderkomen van Railz Miniworld, waar druk wordt getimmerd aan Europa’s grootste modelspoorbaan. ,,Hier zijn in april alle muren en plafonds gestuukt en geverfd. Moet je nu kijken!’’ wijzen bewoners Rob van der Laarse en George Deibel. Muren en vloeren tonen inderdaad lange scheuren. ,,Op de bovenste verdiepingen is het nog veel erger.’’
Minirailz, maar ook het aanpalende depot van het Centrum Beeldende Kunst, hebben last van lekkages. Het CBK maakt extra veel haast met de verhuizing van de opslag, zegt een vertegenwoordiger. ,,Lekkages waren er al, maar nu komt het water ook van onderen door de vloeren. Je ziet hier en daar al schimmelplekken.’’
Marc van Buren van Railz Miniworld is niet al te bezorgd. ,,Het eerste deel gaat gewoon in januari open.’’
Volgens Gemeentewerken, die naar de schade is gaan kijken, hebben de scheuren niets te maken met de werkzaamheden voor RandstadRail.
,,Maar het staat bewoners vrij om aanspraak te maken op onze schaderegeling. Dan komt er een onafhankelijk bureau onderzoek doen,’’ zegt een woordvoerster.
Weenahof zwaar beschadigd door RandstadRail  
 
woensdag, 18 oktober 2006

18 oktober 2006
bron:
www.engineering360.nl

Het appartementencomplex Weenahof in Rotterdam is zwaar beschadigd door de aanleg van de spoortunnel voor de RandstadRail. Op drie plekken zijn over de hele breedte van het gebouw scheuren geconstateerd. Volgens een bron binnen het bouwproject ligt de aanleg van de tunnel al een maand stil.
Tijdens de werkzaamheden is onverwachts gestuit op de ankers achter het Weenahof, die het complex met 200 appartementen op zijn plaats houden. Enkele van deze ankers zijn verplaatst, waardoor het gebouw volgens de bewoners is gaan schuiven.
De Vereniging van Eigenaren dreigt met een kort geding tegen de gemeente. Naast een schadevergoeding willen de bewoners dat de werkzaamheden voor RandstadRail onmiddellijk worden stilgelegd.
Gemeentewerken, die naar de schade is gaan kijken, zegt in het AD dat de scheuren in het wooncomplex niets te maken hebben met de werkzaamheden voor RandstadRail.
Het appartementengebouw, dat naast het
Groothandelsgebouw staat, werd in 1979 geopend. Het Weenahof is een ontwerp van het Rotterdamse bureau Passchier van den Steen.
reacties op www.ad.nl  
 
woensdag, 18 oktober 2006


foto Cees Kuiper

Er zijn hier ook vermakelijke reacties te vinden.
Het gaat allemaal om een kapitalistische advocatenleider die dit bolsjewistisch bolwerk tegen de grond wil bombarderen want er is al vanaf de bouw last van houtworm uh ofzo. Echte Rotterdamse bouwputspecialisten in ieder geval.

GroenLinks wil bouw tunnel stilleggen  
 
woensdag, 18 oktober 2006

Novum) - De werkzaamheden aan een tunnel voor RandstadRail in Rotterdam moeten direct worden gestaakt. De gemeente moet eerst uitzoeken of de werkzaamheden de verzakking van appartementencomplex Weenahof veroorzaken. Dat zegt Arno Bonte, lid van de gemeenteraad namens GroenLinks, woensdag. De bewoners van het gebouw eisen donderdag in een kort geding hetzelfde.
Bonte verwacht donderdag oplossingen van het college. De bouw moet wat GroenLinks betreft worden stilgelegd, totdat duidelijk is dat er geen gevaar is voor de bewoners van de tweehonderd appartementen. "We kunnen hier geen Bos en Lommerplein-toestanden gebruiken", zegt Bonte.
Het gebouw is volgens woordvoerder George Dreibel van de Vereniging van Eigenaren enkele centimeters verzakt sinds een deel van de fundering is verwijderd tijdens werkzaamheden ten behoeve van een lightrailverbinding. Later wordt nog een deel van de stutten volgens Dreibel verwijderd. "Ik vraag me af wat er dan met het gebouw gebeurt."
Op verschillende plaatsen in het gebouw zijn scheuren ontstaan. In de weg naast het complex zit een bult van dertig centimeter. Volgens Dreibel is het wachten tot een verwarmingsbuis breekt of een gaslek ontstaat door de verschuiving.
bron www.trouw.nl

Bouwkundig onderzoek aan Weenahof  
 
woensdag, 18 oktober 2006
bron www.radiorijnmond.nl
18/10/2006
video   audio 

het complete artikel
In en rond het woon-en bedrijvencomplex Weenahof in Rotterdam zijn woensdag metingen gedaan om te kijken of het Weenahof verschuift en waardoor dat komt. Bewoners denken dat de aanleg van de Randstadrail de boosdoener is uitgegeven: 16:10 18-10-2006 gewijzigd: 21:10 18-10-2006. In en rond het woon-en bedrijvencomplex Weenahof in Rotterdam zijn woensdag metingen gedaan om te kijken of het Weenahof verschuift en waardoor dat komt. Bewoners denken dat de aanleg van de Randstadrail de boosdoener is. Donderdag dient een kortgeding van de bewoners waarin ze eisen dat de aanleg van de boortunnel voor Randstadrail wordt stilgelegd. De gemeente wilde kennelijk het zekere voor het onzekere nemen en stuurde woensdag een aantal mensen om metingen te verrichten.
Dinsdag vertelden bewoners en de huismeester van het complex dat voor hen duidelijk is dat de spanning in de grond enorm groot is geworden. Hierdoor schuift een deel van het gebouw langzaam van de fundering aft. Ook delen van het asfalt komen omhoog.
De Gemeente Rotterdam liet dinsdag nog in reactie weten dat er niets aan de hand is en dat bewoners aanspraak kunnen maken op de schaderegeling. Toch kwam de gemeente woensdagochtend ineens in actie. Ook kregen de bewoners een brief in de bus dat het Weena komend weekend al een nieuwe laag asfalt krijgt.
morgen uitspraak  
 
donderdag, 19 oktober 2006
De rechter doet vrijdag uitspraak in het kort geding over het appartementencomplex Weenahof, aan het Weena. De gemeente en de bewoners van het complex blijken lijnrecht tegenover elkaar te staan over scheuren, die zijn ontstaan in het gebouw. Volgens de gemeente zaten de scheuren er al. De bewoners zeggen dat ze zijn ontstaan door de aanleg van de Randstradrail langs het appartementencomplex. Ze willen dat de bouw daarvan direct wordt stilgelegd. De rechter wil alle informatie die hij heeft gekregen even laten bezinken. Hij komt vrijdag met een uitspraak.
Bouw Randstadrail mag doorgaan  
 
vrijdag, 20 oktober 2006
De bewoners van het Weenahof hebben het kort geding verloren, dat ze aan hadden gespannen tegen de gemeente Rotterdam. Dat betekent dat de bouw van de Randstadrail, die vlak langs het wooncomplex loopt, gewoon door kan gaan. uitgegeven: 14:10 20-10-2006 gewijzigd: 15:10 20-10-2006 De bewoners hadden het kort geding aangespannen omdat ze het vermoeden hebben dat grondwerkzaamheden voor Randstadrail ervoor zorgt dat het Weenahof aan het verschuiven is. In het gebouw zijn scheuren te zien, die volgens hen steeds groter worden naarmate de bouw vordert.
bron: www.rtvrijnmond.nl uitgegeven: 14:10 20-10-2006 gewijzigd: 15:10 20-10-2006
Werkzaamheden bij Weenahof kunnen doorgaan  
 
vrijdag, 20 oktober 2006

bron www.trouw.nl
(Novum) - De werkzaamheden aan de RandstadRail, waardoor het Rotterdamse appartementencomplex Weenahof volgens de bewoners zou zijn verzakt, worden niet stilgelegd. Dat heeft de rechter in Rotterdam vrijdag bepaald. De Vereniging van Eigenaren (VvE) van het complex heeft niet aannemelijk kunnen maken dat er een verband is tussen de verzakking en de werkzaamheden.
Het gebouw is volgens de VvE enkele centimeters verzakt sinds groutankers, stalen kabels die deel uitmaken van de fundering, zijn verwijderd ten behoeve van de aanleg van de lightrailverbinding. Op verschillende plaatsen in het gebouw zijn scheuren ontstaan. In de weg naast het complex zit een bult van dertig centimeter. De VvE eiste in een kort geding dat de bouw zou worden stilgelegd.De VvE heeft volgens de rechter geen rapport overlegd van een deskundige die stopzetting van de bouw of stabilisering van het complex adviseert. De rechter is van oordeel dat het vermoeden dat er een verband is tussen de werkzaamheden en de verzakking, niet opweegt tegen de uitspraken van twee deskundigen die namens de gemeente verklaren dat er geen verband is.
VvE-woordvoerder George Deibel laat weten dat de vereniging in hoger beroep gaat tegen de beslissing van de rechter. "We kunnen niet anders. Er moet iets gebeuren om deze situatie te verhelpen", zegt Deibel. De verklaringen die de deskundigen tijdens de zitting hebben afgelegd noemt Deibel dubieus en op sommige punten tegenstrijdig.
Het is volgens Deibel bovendien vreemd dat de bewoners worden opgezadeld met de plicht om onderzoek te doen naar de oorzaak van de verzakking. "Wij zijn helemaal niet geďnteresseerd in de oorzaak. We willen gewoon dat de verzakking stopt."
Rotterdam ontkent schade Weenahof door aanleg Randstadrail  
 
vrijdag, 20 oktober 2006

 

 logo bouw

De gemeente Rotterdam ontkent dat scheuren in het wooncomplex Weenahof het gevolg zijn van de aanleg van de Randstadrail. Dat bleek donderdag in kort geding voor de rechtbank in Rotterdam.
De Vereniging van Eigenaren Weenahof had het geding aangespannen om te bereiken dat de werkzaamheden aan de tunnel voor de Randstadrail onmiddellijk worden stilgezet. Dit om ernstiger schade en toestanden als in Bos en Lommer in Amsterdam te voorkomen, aldus haar advocaat. Volgens de gemeente gaat het om oude scheuren en is er geen sprake van instabiliteit van het gebouw.
Kabels doorgesneden De VVE stelt dat de gemeente zich niet aan haar afspraken houdt en in strijd met de afspraken de kabels die een damwand verankeren, heeft doorgesneden om de tunnel te kunnen boren. Sinds deze zogeheten groutankers zijn verwijderd, manifesteert de schade zich, zei de advocaat.
Getuige-deskundige Volgens prof.ir. Frits van Tol, werkzaam bij GeoDelft en voor de gemeente optredend als getuige-deskundige, is het niet aannemelijk dat de scheuren het gevolg zijn van de aanleg van de Randstadrail.
Effect op de omgeving Het effect op de omgeving is berekend en wordt 24 uur per dag, zeven dagen in de week gemeten. Er zijn bodembewegingen voorspeld, maar dat geldt voor het eerste stuk grond na de damwand bij de voormalige IJshal en niet voor het Weenahof.
Tussen de twee gebouwen Van Tol stelt dat er wel scheuren kunnen zijn ontstaan in de voegen in de wand tussen de twee gebouwen, maar die zijn juist bedoeld om de werking door warmte, koude, vocht of droogte op te vangen. Deze zogenoemde dilatatie vermindert de (trek)spanning.
De rechtbank doet vrijdagmiddag uitspraak.

flatlife  
 
zaterdag, 28 oktober 2006
een kort filmpje over een flat. Video Description

Jonas Geirnaert graduation project "FLATLIFE"(2004), selected for Short Films in Competition at the Cannes Film Festival 2004.

 
Werkzaamheden Website  
 
zondag, 24 december 2006
op 2 januari zal de provider werkzaamheden verrichten aan deze website. Enkele maatregelen tegen misbruik moeten worden genomen. Er moet rekening mee worden gehouden dat enkele onderdelen niet meer (goed) zullen werken. De nieuwsbrief zal door de werkzaamheden iets eerder verschijnen.
excuus voor het ongemak, webmaster.
Nieuwsbrief 8 januari 2007  
 
zaterdag, 30 december 2006
Er is eindelijk weer eens een nieuwsbrief gepubliceerd. Het is nummer 8. Hij is zojuist gemaild aan 57 abonnees. Je kunt je je hiervoor opgeven door te klikken op "nieuwsbrief aanmelden" in de linkerkolom. Reeds gepubliceerde nieuwsbrieven kun je vinden in de downloads sectie.
Onderwerpen zijn onder andere, het wandelen van de flat,  poep en pies, de kerstboom, wat is aqua de Valencia, belangrijke telefoonnummers en veel meer.
Later zal ook de papieren versie in de brievenbussen vallen.
Heb je nieuws, een idee of een tip mail ons!
de redactie Dieneke, Ton en Tjo <
kerstboom II  
 
zondag, 31 december 2006
Het laatste nieuws van de kerstboom. Helaas heeft de kerstboom de storm van 30 december niet overleefd. Een van de tuidraden heeft het begeven. In de ochtend van de 31e heeft de huismeester de versieringen verwijderd en de boom afgetuigd. Een groot aantal ballen heeft de klap niet overleefd, snik.
 

Valencia is de hotspot van 2007  
 
zondag, 07 januari 2007

Het artikel van Ton in de nieuwsbrief slaat de spijker op zijn kop! Of het aan de goedkope vliegreizen te danken is, of aan de opknapbeurt die de stad kreeg vanwege de Amerikacup die hier dit jaar wordt gehouden, Valencia is dé hotspot van 2007!
lees verder

downloads defect  
 
woensdag, 10 januari 2007
update 13 januari; pagina aangepast zodat nu ook Internet Explorer de pagina goed weergeeft.

sinds 2 januari lukt het helaas niet meer bestanden te downloaden van deze website.
Ik zal er zsm naar kijken.
excuus voor het ongemak.
webmaster Tjo

mooi luchtfoto  
 
zondag, 14 januari 2007

 
Mooie luchtfoto ontvangen van Ed van nummer 781.
Klik op foto's en dan op luchtfoto's.  Erg mooi!
 
werkzaamheden  
 
zaterdag, 27 januari 2007
In de nacht van maandag op dinsdag, 29 op 30 januari 2007, zullen er werkzaamheden zijn bij de provider van deze website. De website zal korte tijd uit de lucht zijn en de webcam zal het dan enige dagen niet meer doen. excuus voor het ongemak, webmaster Tjo.
sneeuw in de WeenaHof
donderdag, 08 februari 2007
8 februari 2007 sneeuwpret op het achterdek, foto's van Dieneke

 
 
 
 
Weena vieste straat van Nederland  
 
vrijdag, 09 februari 2007
AMSTERDAM (ANP) - Het Weena in Rotterdam geldt een jaar lang als de straat met de slechtste luchtkwaliteit van Nederland.
Dat heeft Milieudefensie vrijdag bekendgemaakt.Onderzoek door de gemeente Rotterdam heeft uitgewezen dat passanten op het Weena geconfronteerd worden met 72 microgram stikstofdioxide per kubieke meter. Dat betekent een overschrijding van de norm met 44 procent. De Europese gezondheidsnorm stelt 50 microgram stikstofdioxide per kubieke meter als maximum.

artikel AD: Uitlaatgassen maken stad onleefbaar
artikel Blik op nieuws: Aantal vieze stadswegen verdubbeld
www.milieudefensie.nl
artikel RTV Rijnmond: Weena vieste straat in Nederland
videorapportage: http://217.149.193.67:8080/ramgen/video/februari2007/09-02-Vieze_straten.rm

Stemwijzer voor Provinciale Statenverkiezingen  
 
vrijdag, 09 februari 2007
Het Instituut voor Publiek en Politiek heeft voor de Provinciale Statenverkiezingen van 7 maart 2007 voor alle twaalf provincies een StemWijzer ontwikkeld. Door het beantwoorden van de stellingen komt u uit op de partij met wie u de meeste overeenstemming heeft.
De provinciale StemWijzers zijn donderdag 8 februari vanaf 13.00 uur online.
www.stemwijzer.nl
geen SOS, geen ALARM maar ICE  
 
zondag, 11 februari 2007
We moeten in gehele land één lijn trekken' Verwarring over gsm-noodnummer door onze Haagse redactie
DEN HAAG - Hulpverleners klagen over de verwarring die is ontstaan doordat mensen allerlei verschillende termen gebruiken voor het opslaan van een nummer van een contactpersoon in hun gsm voor in geval van nood.

Ze pleiten daarom voor één duidelijke benaming van in mobiele telefoons opgeslagen noodnummers die overal hetzelfde is. Momenteel gaan er verschillende kettingbrieven per e-mail rond waarin de suggestie wordt gedaan een noodnummer te programmeren. Probleem is echter dat in enkele gevallen wordt aangeraden om dat te doen onder ICE (In Case of Emergency). De term ICE wordt als suggestie gebruikt omdat dit in andere landen van Europa ook de aanduiding van een noodnummer is. Een andere suggestie is te kiezen voor 'Alarm' gevolgd door het nummer van de partner of van de ouders. Telfort, Hi en KPN zijn een campagne begonnen om de naam van een contactpersoon onder SOS op te nemen in de adressenlijst.
"Als er nu allemaal verschillende termen de ronde doen, is het nog steeds niet duidelijk waar hulpverleners moeten kijken", stelt een woordvoerder van de Haagse brandweer.
Bij de ambulancedienst in Rotterdam is het inmiddels duidelijk dat er allerlei termen de ronde doen. "Hoe eenduidiger hoe beter. Maar het zal wel moeilijk worden om allemaal op één lijn te komen. Overigens hebben ambulancemedewerkers niet de formele taak om het thuisfront te waarschuwen. Maar het kan handig zijn om snel iemand te kunnen bellen om een bloedgroep of allergie te achterhalen", stelt een woordvoerder van Ambulancezorg Rotterdam Rijnmond. Ook bij de Haagse politie zijn ze inmiddels bekend met de oproepen om een noodnummer in te programmeren. "We zoeken sowieso al gauw in de telefoon naar namen als thuis, papa of mama. Een voorgeprogrammeerd nummer is zeker een goed idee. Maar het zou het nog handiger maken als iedereen hetzelfde zou hebben", aldus een woordvoerster.
bron:
www.detelegraaf.nl 

Vervuilde grond CS later gesaneerd  
 
zondag, 18 maart 2007
nslogoDe sanering van de verontreinigde grond aan de noordzijde van het Centraal Station in Rotterdam zal een maand later plaats vinden dan gepland. Dat heeft de Stichting Sanering NS besloten na overleg met ProRail, dat verantwoordelijk is voor de bouw van het tijdelijk station. De sanering vindt nu plaats vanaf maandag 16 april.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de sanering van de verontreinigde grond maandag 19 maart van start zou gaan. Nu is afgesproken de werkzaamheden pas te starten nadat de afbouw van de nieuwe voetgangerspassage onder het station is voltooid. Deze is begin april gereed. In de week van 16 april zal er eerst een damwand worden geplaatst, waarna de verontreinigde grond wordt afgegraven. Naar verwachting zijn de werkzaamheden medio mei gereed, waarna de kap van het tijdelijk station kan worden gebouwd. Het tijdelijk station zal op 1 juli a.s. in gebruik worden genomen.
bron:
Rotterdam Centraal

Op maandag 19 maart start de Stichting Bodemsanering NS (SBNS) in opdracht van ProRail met het eerste deel van de sanering van de vervuilde grond aan de noordzijde van Rotterdam Centraal. De werkzaamheden zullen in totaal zes weken gaan duren. Na de sloop van het centraal station zal het tweede deel van de sanering worden uitgevoerd.
De aanwezige bodemverontreiniging wordt in twee fasen aangepakt. Eerst wordt vanaf 19 maart de verontreiniging voor de Provenierstunnel verwijderd. De werkzaamheden worden uitgevoerd voordat op 1 juli van dit jaar het tijdelijk station in gebruik wordt genomen. Na de zomer wordt de grond onder de (dan gesloopte) fietsenstalling verwijderd.
Om de grond te kunnen afgraven wordt een damwand om de locatie aangebracht. Deze voorkomt dat de verontreiniging onder de bewaakte fietsenstalling zich verspreidt naar de gesaneerde grond. Ook zorgt de wand voor stabiliteit van de gebouwen en het talud in de omgeving.
Bij de uitvoering van de bodemsanering wordt de veiligheid van medewerkers en passanten gewaarborgd. Er worden onder andere luchtmetingen gedaan, medewerkers dragen beschermende kleding, vrachtwagens worden gereinigd en het werkterrein wordt afgesloten voor de reizigers. Tijdens de werkzaamheden is er permanent toezicht aanwezig. Deze maatregelen zorgen ervoor dat er geen enkel gevaar is voor de volksgezondheid.

De SBNS deed eind 2005 bodemonderzoek aan de noordzijde van het station en trof voor de ingang van de Provenierstunnel en onder de bewaakte fietsenstalling verontreiniging aan. De grond en het grondwater is hier op ongeveer anderhalve meter diepte verontreinigd met benzeen. Benzeen is een bestanddeel van benzine en werd vroeger ook gebruikt in oplosmiddelen. Het is niet duidelijk waardoor de verontreiniging is ontstaan. De SBNS heeft een saneringsplan laten opstellen voor de aanpak van de bodemverontreiniging. Dit plan is voorgelegd aan de DCMR (Milieudienst Rijnmond) die eind vorig jaar een definitieve beschikking heeft afgegeven

uitslag verkiezingen  
 
zondag, 18 maart 2007
meer vertragingen  
 
maandag, 19 maart 2007
ROTTERDAM - Het is dringen op het Kruisplein in het centrum van Rotterdam. Automobilisten, trambestuurders, ...
 

de bouwput. FOTO CEES KUIPER

... voetgangers en fietsers gunnen elkaar nauwelijks ruimte op het drukke knooppunt niet ver van het Centraal Station. Ook hier wordt gewerkt aan een nieuw Rotterdam Centraal. Toch lijkt de aanpak van het station en omgeving op het oog nauwelijks te vorderen. Veel onderdelen van het project gebeuren buiten het zicht van de reizigers of de vaste kijkers. Op het Stationsplein worden voorbereidingen getroffen voor de verbreding van de metrotunnel, onder het Weena krijgt de nieuwe autotunnel vorm en bij de Conradstraat wachten de bouwvakkers op de komst van de Randstadrail-boor. ,,Eigenlijk is het al een maand of drie hetzelfde wat je ziet. Zo lijkt het net alsof er helemaal niks gebeurt. Dan krijg je het gemor en de klachten. Het is hoog tijd dat er weer ergens een vlag uitgaat,’’ zegt Joop Jansen, omgevingsmanager van Rotterdam Centraal.

De opening van het tijdelijke station bijvoorbeeld zou zon mijlpaal kunnen zijn. Maar het duurt nog wel even voordat er in de blauwe gebouwtjes op het Stationsplein eindelijk leven komt. ProRail, verantwoordelijk voor het werk op en om het Centraal Station, liet eerder dit jaar weten dat het tijdelijke station pas in juli opengaat. Eerder stond afgelopen februari op de rol. Het uitstel betekent ook dat de sloop van het bestaande stationsgebouw op zich laat wachten.

Jansen heeft ermee leren leven. ,,Vertragingen, daar ontkom je niet aan,’’ zegt de omgevingsmanager, die als contactpersoon optreedt tussen omwonenden, bedrijven en andere instanties. ,,We doen er alles aan om de bereikbaarheid te garanderen. Ik overleg constant, met het Westin-hotel, Nationale Nederlanden, Engels, NautaDutilh, noem maar op.’’ Mensen die klagen over schade, zegt Jansen, kunnen een schadeformulier invullen. ,,Maar dan gaan ook de boeken open en willen we zien hoe hoog de aantoonbare schade is.’’ Liever praat Jansen over de voortgang van het werk. Zoals de tweebaans Weenatunnel die over een jaar klaar is. ,,Mét toegang tot de parkeergarage. Hiermee maken we het voetgangersgebied bij de toegang tot de nieuwe stationshal autovrij.’’ In de Conradstraat is morgen een spectaculaire takelklus te zien. Het laatste deel van de loopbrug wordt over alle sporen ingehesen. En binnenkort duikt hier de boormachine van RandstadRail op. Het nieuwe Rotterdam Centraal moet in 2010 klaar zijn, maar een uitloop vanwege de parkeergarage en buitenruimte is volgens Joop Jansen niet uitgesloten.
bron:www.AD.nl

Definitief ontwerp OV-terminal Rotterdam Centraal  
 
dinsdag, 27 maart 2007
De gemeenteraad gediscussieerd over het definitieve ontwerp voor de OV-terminal Rotterdam Centraal. Twee moties aangenomen Hoewel over het algemeen in de raad lof was voor het ontwerp, gaf een aantal voorstellen nog wel aanleiding voor discussie. Van de vijf moties werden er twee aangenomen en ��n werd na een toezegging ingetrokken. GroenLinks, PvdA, SP, D66 en de ChristenUnie-SGP verzochten het college het Proveniersplein niet te bebouwen. Deze motie werd aangenomen maar kreeg geen steun van Leefbaar Rotterdam, VVD en het CDA.
Een motie van de ChristenUnie-SGP - om alsnog met een oplossing te komen voor de aan- en afname van goederen aan de zuidzijde van het centraal station - werd ook aangenomen. Het CDA, de VVD en enkele leden van Leefbaar Rotterdam waren tegen. 
GroenLinks pleitte voor het vrijhouden van de reizigerstunnel door toegangspoortjes te plaatsen. Alleen de indiener, de SP en D66 stemden voor. 
Met een volgende motie verzochten GroenLinks en de SP de stationskap aan de noordzijde alsnog af te schuinen tot een hoogte van 12,5 meter. Ook deze motie haalde het niet. Alleen de indieners en D66 stemden voor.
Voetgangersgebied
Het centraal station wordt vernieuwd en de omgeving krijgt een opknapbeurt. Er komt onder meer een bewaakte fietsenstalling voor 5000 fietsen. Verder wordt het Kruisplein een voetgangersgebied met onder het plein een parkeergarage.
Het Weena krijgt een gedeeltelijke ondertunneling. In verband met de aanleg van de RandstadRail wordt het huidige metrostation uitgebreid. Een aantal ontwikkelingen, zoals de aanleg van de hogesnelheidslijn en de toegenomen reizigersstromen, was aanleiding voor de vernieuwingsplannen van het centraal station. In 2009/2010 moet de OV-terminal klaar zijn.
forumspam  
 
woensdag, 11 april 2007
Op het forum is het tijdelijk alleen voor geregistreerde gebruikers mogelijk iets in te sturen. Klik in de linkerkolom op registreren, dit is gratis. Dit in verband met SPAM. Het forum lezen is nog steeds voor iedereen mogelijk. excuus voor het ongemak
inbraken  
 
woensdag, 11 april 2007
Er zijn helaas weer enkele inbraken geweest in het Weenahof. Op de videocamera's is goed te zien hoe de daders bij iedereen aanbellen totdat er door een bewoner wordt opengedaan. Mensen let toch op, doe NOOIT de deur open voor iemand die  niet bij jou moet zijn. We hebben zoveel uitgegeven voor een  electronische sleutel maar zo werkt de beveiliging natuurlijk nooit.